Kliknij mnie  – tu poznasz swój indywidualny profil motywacyjny

Ostatnio na jednym z wakacyjnych grillowań zostałam zarzucona pytaniami, dlaczego moja decyzja o odejściu z korporacji aż trwała tak długo. Jak to się stało, że ja – osoba tak samoświadoma – coach z doświadczeniem – tkwiłam 3 lata w sytuacji, która już dość mocno mnie uwierała a jednak nie potrafiłam szybciej i sprawniej zrobić odpowiedniego ruchu i zaoszczędzić i sobie, i otoczeniu takich niepotrzebnych frustracji?

Pierwsza myśl, która przyszła mi wtedy do głowy, była, że łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić. I w tej lakonicznej odpowiedzi kryje się wbrew pozorom cała istota i trudność przechodzenia przez sytuacje, które nam nie służą.

Bo bardzo często jest tak, że nasze ciało dostarcza nam już mnóstwo sygnałów ostrzegawczych: spięty kark, zbyt często boląca głowa, problemy ze snem, z odżywianiem. Czujemy, że coraz trudniej nam się uśmiechać do tych zadań, które mamy do wykonania. Mamy coraz mniej przyjemności z przebiegu dnia. My to często wiemy. My to czujemy. My to widzimy. I co z tego?

Ja też to widziałam, czułam, doświadczałam. Ale nie wiedziałam, co zmienić. I bardzo trudno mi było skonkretyzować co tak naprawdę mnie uwiera i czego ja potrzebuję w zamian.

Dzisiaj z pełną odpowiedzialnością twierdzę, że gdybym znała swój profil motywacyjny prof. Reissa 3 lata temu, to znacznie szybciej odnalazłabym właściwe odpowiedzi. I dzisiaj właśnie o tym profilu chcę Wam opowiedzieć. O tym najnowszym sposobie na zmierzenie motywacji wewnętrznej.

Prof. Steven Reiss z Ohio przez kilkanaście lat zgłębiał temat motywacji człowiek szukając odpowiedzi na to, co tak naprawdę motywuje nas do działania. Zdefiniował 16 obszarów, w których zawarta jest cała motywacja człowieka. Obszary te nazwał motywatorami. Są one uniwersalne dla każdego z nas. Niezależnie od rasy, religii, kontynentu, na którym mieszkamy. Natomiast każdy z tych motywatorów przybiera inną intensywność i inne natężenie dla każdej pojedynczej jednostki. Jest to zależne i od naszych genów, i naszego doświadczenia, wychowania, nawyków z codziennego życia. Dlatego Reiss Motivation Profile – bo tak się nazywa to narzędzie – w pełni odzwierciedla indywidualność każdego człowieka i pokazuje niepowtarzalne kombinacje tych motywatorów, które są charakterystyczne tylko dla nas.

Tych motywatorów jest 16: władza, niezależność, ciekawość, uznanie, porządek, gromadzenie, honor, idealizm, honor, kontakty społeczne, rodzina, status, rewanż, piękno, jedzenie, aktywność fizyczna i spokój.

RMP jest jedynym podejściem do motywacji opartym o badania naukowe i o wieloletnie badania prowadzone na kilku kontynentach. To nie jest tak, że to narzędzie wzięło się znikąd. Prof. Reiss pracował nad nim kilkanaście lat, a trafność społeczna tego narzędzia została potwierdzona w ponad 25 tys. zastosowań, zarówno w Europie, jak i Ameryce Południowej. Wynik został potwierdzony dla wielu różnych kultur: w Kanadzie, USA, Niemczech, Japonii. Udowodniono też, że wynik jest stały w czasie, a sama metoda jest mało wrażliwa na manipulacje przy wypełnianiu kwestionariusza.

Czego możesz się dowiedzieć po 30 minutach wypełniania testu online i 1,5h omówieniu testu z Reiss Profile Masterem, czyli osobą certyfikowaną do omawiania Twojego profilu motywacyjnego?

Dowiesz się przede wszystkim, jak układa się Twoja hierarchia ważności motywatorów, które są dla Ciebie najważniejsze (są driverami motywacyjnymi), które mają średnią wartość, a które są dla Ciebie kompletnie nieistotne i nie będą działały – nawet jeśli dla kogoś innego są super skuteczne.

Uzmysłowisz sobie także, jak Twoje niespełnione pragnienia i wartości nierealizowane w Twojej codzienności mogą stanowić potencjalne źródło problemów.

Dowiesz się także, które motywatory u Ciebie współgrają pomagając Ci osiągać cele, a które są ze sobą w konflikcie, co często my odczuwamy to jako ciągnięcie w przeciwne kierunki i trudność z wyborem jednej opcji.

Dzięki temu profilowi zwiększysz także swoją efektywność jako właścicielka firmy. Bo profil pozwala przyjrzeć się temu, które z pełnionych w firmie ról będą nam przychodzić z łatwością, a które z trudnością.

W jakich sytuacjach będziemy się czuć bardziej komfortowo, a które lepiej delegować, bo nie będą nam dawać satysfakcji.

Znajomość swoich motywatorów zwiększa także skuteczność w budowaniu relacji: i z klientami, i z partnerami biznesowymi, bo dzięki temu profilowi  będziesz znacznie lepiej rozumieć, w jaki unikalny tylko dla siebie sposób budujesz relacje z ludźmi.

Będziesz też umiała znacznie skutecznie zapobiec wypaleniu zawodowemu w swoim biznesie: o co zadbać, by do tego wypalenia zawodowego nie dopuścić.

Znajomość tego profilu zwiększa także możliwości zarządzania stresem, bo poznasz bardzo dokładnie swój indywidualny poziom wrażliwości na stres i te czynniki, które w Twoim przypadku mogą pomóc go zniwelować.

Nie ma uniwersalnych sposobów na motywację. Prof. Reiss odkrył, że jest aż 6 miliardów kombinacji motywatorów i każdy z nas potrzebuje czego innego, by czuć się zmotywowanym do działania. Dzięki temu testowi Ty także możesz odkryć i poznać swoje motywacyjne DNA.

Ja poznałam profil motywacyjny prof. Reissa już po odejściu z korporacji, także nie mogłam sobie przyspieszyć tej decyzji ani zabezpieczyć idealnego startu w tej zmianie. Natomiast skorzystałam bardzo z dobrodziejstw wyników budując własną firmę i mogę Ci na swoim przykładzie powiedzieć, jak to działa u mnie.

Okazało się, że mam silną potrzebę przynależności do grupy, budować z nią relację, więź i czuć się częścią jakiegoś zespołu. Bardzo szybko po odejściu z korporacji związałam się z Reiss Motivation Polska i okazało się, że grupka cudownych kobiet, które są zaangażowane w rozwijanie tej organizacji i metody pracy spowodowała, że jestem częścią tego zespołu (nie na stałe, współpracuję z tym zespołem) i tą moją przynależność do grupy bardzo chętnie tutaj realizuję, co daje mi ogromną satysfakcję.

Tak jak wspominałam, jednym z motywatorów są też kontakty społeczne – motywator, który pokazuje, na ile my jako jednostka potrzebujemy przebywać z ludźmi, potrzebujemy dużej ilości ludzi w naszym otoczeniu i na ile to na ładuje baterie i czerpiemy z tego energię. Ja mam bardzo niskie natężenie motywatora kontakty społeczne, co oznacza, że swoje baterie ładuję w ciszy, spokoju, intymności, kameralności i najchętniej wtedy, gdy tych ludzi wokół mnie nie ma:) Znajomość tego motywatora pomogła mi podjąć decyzję jaki model biznesowy będzie dobry dla mnie. Ja bym się nie odnalazła w masowych i hurtowych kursach online, bo to by dla mnie było za dużo ludzi na raz o jakieś kilka tysięcy procent:) Ja się najlepiej czuję w kontaktach 1:1 lub kilkuoosobowych grupach prowadzonych przez skype i to jest zdecydowanie środowisko, które znacznie lepiej odpowiada mojej konstrukcji motywacyjnej.

Ja też mam wysokie natężenie motywatora rodzina, dlatego spędzanie czasu z mężem i dziećmi jest w moim trybie dnia czymś nienegocjowalnym. Ja tego potrzebuje bezwarunkowo i chcę mieć tak zorganizowany dzień, żeby dla mojej rodziny mieć zawsze czas.

Dużo by mówić o tych motywatorach, bo jest ich aż 16 i każdy z nich ma natężenie od -2 do +2 i tutaj jest bardzo duży wachlarz możliwości, żeby o tym poopowiadać. Mam nadzieję, że trochę udało mi się przybliżyć Ci to narzędzie, w którym ja się zakochałam jakiś czas temu i teraz sama jestem certyfikowanym Reiss Profile Masterem.

Jeśli i Ty masz ochotę odkryć swoje motywacyjne DNA z moim wsparciem, to zapraszam serdecznie:)

Kliknij mnie  – tu poznasz swój indywidualny profil motywacyjny

iTunes AndroidRSSpobierz mp3